7 tips om je website te verbeteren

Gepubliceerd door Qobalt op

“Wanneer is een website nou een ‘goede website’?”. Deze vraag krijg ik regelmatig gesteld. En het (eerste) antwoord dat ik daar altijd op geef is: “dat hangt er maar net van af”. Het hangt af van het doel wat je wilt bereiken, en de beschikbare middelen. Je kunt het een beetje zien als “Wat is een goede computer?”, of “Wat is een goede fiets?”.


Maar net zoals bij computers en fietsen zijn er genoeg elementen waaraan een goede website tenminste moet voldoen. Daarom heb ik een 7 punten bij elkaar gezocht om te kijken of jouw website, of die van je concurrent, een goede website is. En hoe jij hem misschien kunt verbeteren.


1. Vindbaar

Je website kan nog zo overzichtelijk, mooi en functioneel zijn; maar als niemand hem kan vinden, dan heeft hij nog niet veel waarde. Het allerbelangrijkste is daarom ook dat hij goed vindbaar is in zoekmachines. Hier in Nederland is het vooral belangrijk dat je website goed te vinden is in Google. Aangezien andere zoekmachines hier bijna of zelfs helemaal geen rol spelen.

De meeste webdevelopers weten wel of hun site goed vindbaar is in Google, omdat het heel erg belangrijk is. Maar als je wilt controleren hoe je er zelf voor staat, dan kan je het best even in een ‘incognito’ venster van je browser zoeken op de belangrijkste zoekwoorden. Ik hoor het je nu al zowat hardop zeggen “Waarom in een incognito venster, en niet in een normaal venster?”. Dit is omdat Google je zoekgedrag goed bij houdt in een normaal venster, en op basis van dit gedrag dus ook suggesties geeft. Daarom kan het zoeken op je eigen website in een normaal venster een erg vertekend beeld geven.

Hoger in Google komen?

Google is heel duidelijk als het gaat om wat ze verwachten van websites die hoog willen scoren namelijk:



  • Dat de inhoud van hoge kwaliteit en relevant is

  • Dat hij zowel snel als veilig is

  • Dat Google hem überhaupt kan indexeren

  • Dat hij technisch helemaal in orde is


Wil je meer weten om hoger in Google te komen? Klik dan hier om mijn andere artikel te lezen waarin ik je precies kan vertellen hoe je je website hoger in Google krijgt. Begrijp je hier helemaal niks van en is dit allemaal net iets te technisch voor je? Klik dan hier voor een gratis check en advies voor je website.


2. Professionele uitstraling

Wanneer je meer bezoekers krijgt op je website, betekent dit nog niet gelijk dat hij succesvol is. Je moet er eerst voor zorgen dat je het vertrouwen wint van de bezoeker, voordat hij ook daadwerkelijk zal blijven en je content gaat lezen. Dit kun je heel ‘eenvoudig’ doen door een goed design te geven. Dit hoeft niet per se op maat gemaakt te worden, hoewel dit de kans wel vergroot dat het design bij je doelgroep aansluit en bij het doel van je onderneming.

In een onderzoek van Google, is gebleken dat er zelfs al na 17ms een mening of gevoel wordt gevormd bij het zien van een website. Een bezoeker kan dus na 17ms al bepalen of hij je content wil lezen of dat hij/zij de website weer wil verlaten. En dit zal dus ook zeker gebeuren als jouw website geen professionele uitstraling heeft, of een uitstraling heeft die niet bij je doel, doelgroep of onderneming past. Uit dit onderzoek is ook gebleken, dat een rustige en overzichtelijke website veel meer vertrouwen wekt.

Een andere manier om vertrouwen te wekken is om kleur te gebruiken. Dit betekent niet dat je gelijk alles met alle kleuren van de regenboog moet gaan versieren, maar dat je kleur op een goede manier gebruikt. Neem bijvoorbeeld voor je website één basiskleur met 1 of 2 accentkleuren als toevoeging. Gebruik je meer kleuren, dan word je website te druk met verschillende kleuren, en dit zal dus alleen maar averechts werken. De kleuren in foto’s hoef je hierbij natuurlijk niet mee te tellen. Ook is de kleur van tekst belangrijk. Gebruik hier geen diepzwarte kleur voor, maar meer een lichtere variant. Dit leest namelijk een stuk prettiger.

3. Gebruikersvriendelijkheid

Naast een professionele uitstraling is het ook belangrijk dat je website makkelijk in gebruik te nemen is. Een website die makkelijk te gebruiken is presteert namelijk vele male beter dan een die er heel mooi uit ziet, maar (en je raad het waarschijnlijk al) niet makkelijk te gebruiken is. Het komt er eigenlijk op neer dat bezoekers niet te veel moeten hoeven nadenken om een website te kunnen gebruiken. Is dit wel het geval, dan ben je je bezoekers binnen no-time kwijt.

Een andere vorm van gebruikersvriendelijkheid is responsiveness. Vaak wordt deze term nog niet helemaal begrepen dus ik zal het hier ook nog even kort uitleggen. Een responsive website is op alle apparaten goed te gebruiken is. Dit is niet hetzelfde als een website die op alle apparaten te zien is. Vaak ziet een mobiele website er daarom net even wat anders uit dan de normale desktop (laptop of computer) variant, omdat hij op dit kleine scherm net zo functioneel en makkelijk moet zijn als op een groot computerscherm. Dit is steeds belangrijker aangezien er tegenwoordig veel meer mobiele bezoekers zijn dan tablet of desktop. En ook hier geldt dat als de bezoeker de website niet makkelijk kan bedien op een smartphone of tablet, dan zal hij/zij snel afhaken. Weet je niet precies of jouw website responsive is of hoe je deze responsive maakt? Neem dan gerust hier even contact met mij op, en dan kijk er met plezier even voor je naar!

Belangrijke punten voor een gebruikersvriendelijke website


  • Gebruik van een navigatie, aan de bovenkant of linkerkant van je website, met maximaal 7 items. Mocht je toch meerdere items in je navigatie willen hebben. Maak dan gebruik van submenu’s. Hierdoor blijft je navigatie toch overzichtelijk.

  • Zorg ervoor dat je logo altijd, en op iedere pagina, bovenaan de website te vinden is. Zo is de bezoeker zich er altijd van bewust op welke website hij/zij zich bevindt. Ook kan de gebruiker hiermee eenvoudig naar de homepage navigeren.

  • Zorg ervoor dat het verschil tussen normale tekst en klikbare linkjes goed te zien is. Zo kan de bezoeker namelijk goed zien welke tekst klikbaar is en welke niet.

  • Deel je content op in korte alinea’s, uitgelichte blokken zoals deze en zorg er altijd voor dat de tekst niet over de gehele breedte van de pagina staat. Al deze eenvoudige manieren zullen ervoor zorgen dat je informatie ‘scanbaar’ is en het niet veel moeite zal kosten om alles te lezen.


4. Je site up to date houden

Het is ook erg belangrijk om je website up to date te houden. Hiermee bedoel ik niet dat de software die je gebruikt up to date moet blijven. Wat overigens ook erg belangrijk is, maar daar kom ik zo meteen op terug. In dit geval bedoel ik dat je regelmatig alle content die op je website staat bijwerkt. Als jouw onderneming bijvoorbeeld een nieuwe locatie heeft dan moet je dit natuurlijk niet vergeten aan te passen op je website. Wanneer je de content niet regelmatig bijwerkt, kunnen je bezoekers misschien het idee krijgen dat ze naar een verouderde website zitten te kijken, of dat je onderneming misschien al niet eens meer bestaat. Dit wil je natuurlijk kosten wat het kost zien te voorkomen.

Een mooie oplossing om je website actueel te houden, is om regelmatig blogs of artikelen te plaatsen. Op deze manier zorg je er namelijk voor dat er regelmatig nieuwe content op je website komt. Dit zal ook nog eens positief werken voor de positie in Google. Zo wordt je website dus ook nog eens door nieuwe bezoekers gevonden!

5. Hoe sneller, hoe beter

Ook is de snelheid van je website erg belangrijk. Hoe sneller de paginasnelheid, hoe beter de gebruikers ervaring is. En dit zal dan weer resulteren in bezoekers die langer op je website blijven. Een langzame website zal daarentegen een hogere bouncerate hebben. Bouncerate wil zeggen hoe lang een bezoeker verblijft op je website. Als dit heel hoog is dan zijn bezoekers weer snel verdwenen, oftewel ze zijn 'gebounced'. Een snelle website is niet alleen belangrijk voor gebruiksvriendelijkheid (en SEO). Ook Facebook heeft aangegeven berichten met linkjes naar snelle websites eerder te laden in de nieuwsfeed, dan berichten met linkjes naar langzame websites. Dus als jij een snelle website hebt, dan zullen jouw berichten over je website op Facebook eerder te zien zijn op de tijdlijn. Wil je weten hoe snel jouw website precies is? Klik dan even hier om je hem te testen.

Maar hoe snel moet hij dan zijn?

Zoals ik hierboven ook al gezegd heb; hoe sneller je website, hoe beter. Google raadt aan om ervoor te zorgen dat je website binnen 1 seconde geladen is. Na deze eerste seconden zullen bezoekers al hun interesse verliezen, en is de kans groot dat ze je website verlaten. Maar ook blijkt uit dit onderzoek dat een langzamere website meer wordt gewaardeerd op mobiele apparaten dan op desktop apparaten. Dit komt doordat de snelheid van het internet op mobiele apparaten veel meer factoren heeft waardoor het langzamer kan zijn dan stabiel internet van een desktop. Denk hierbij bijvoorbeeld aan factoren van 3G/4G of het bereik van de Wi-Fi.


6. Veiligheid voorop

Ook is de veiligheid van je website erg belangrijk. Om jouw website te beveiligen kun je gebruik maken van een SSL-certificaat. Een website met een SSL-certificaat kun je herkennen aan de url. Er staat dan in de browser vaak een (groen) slotje voor de URL, en deze begint dan ook met https:// in plaats van http://. Hoewel het woord SSL (Secure Socket Layer) in de volksmond nog altijd gebruikt wordt, wordt er al jaren gebruik gemaakt van TLS (Transport Layer Security). Dit is een nieuwere en verbeterde versie van SSL.

Zoals ik eerder ook al kort even genoemd had is het up to date houden van je website ook van groot belang. Als je bijvoorbeeld een CMS gebruikt komen er regelmatig nieuwe updates uit, en het is dan ook vaak belangrijk dat je deze installeert. In deze updates zitten soms nieuwe elementen om alles makkelijker te onderhouden of hele nieuwe onderdelen, maar vaak zijn dit beveiligingsupdates. Als er een lek in het CMS zit wordt dat met updates verholpen, als je jouw website dus niet regelmatig update is er dus een grotere kans dat hij gehackt kan worden. Zorg er dus altijd voor dat jouw CMS up to date is. Lukt het je niet om je CMS zelf te updaten? Neem dan ook hier even contact met mij op, dan kan ik je hierbij helpen.

Jouw SSL-certificaat testen

Staat er een slotje voor de URL van je website, en heeft deze geen rode kleur? Dan kan je er wel van uit gaan dat de verbinding veilig is. Echter is een verbinding over TLS niet altijd even veilig. Met de tool van ssllabs kun je controleren hoe veilig de TLS-verbinding van jouw website is. Zo kan je daar ook zien dat deze site beschikt over een A+ beoordeling heeft. Is deze beoordeling lager dan dat, dan zouden er eventueel beveiligingslekken kunnen bestaan in je website. Heeft jouw website geen A of A+ beoordeling maar zou je die wel graag willen, of ben je niet zeker of je website wel veilig is? Neem dan ook hier even contact met mij op.


7. Call to actions

Tenslotte is het ook heel erg belangrijk dat je gebruik maakt van zogeheten ‘Call to actions’. Dit wil zeggen dat je de bezoeker aanzet om actie te ondernemen. Deze actie zal vooral leiden tot het doel dat je wil bereiken met je website. Dit kan bijvoorbeeld een contactopname zijn, of een productaankoop. Dit kun je bijvoorbeeld doen door eerst een probleem te beschrijven, vervolgens informatie voor dit probleem aan te bieden en tenslotte te verwijzen naar jouw dienst of product. Zo kan je een bezoeker aansturen tot een bepaalde actie. Om dit voor elkaar te krijgen kun je gebruik maken van call to actions. Een call to action kan een afbeelding, een knop, een stukje tekst of een link zijn. Het maakt niet uit welke vorm de call to action aan neemt, zolang hij de bezoeker maar aanzet tot actie. Hier zijn een aantal voorbeelden die je kunt gebruiken:


  • Geïnteresseerd in dit product? Klik hier en krijg 20% korting op je aankoop

  • Wil je meer weten over dit onderwerp? Neem dan hier contact op

  • Download hier gratis meer informatie

  • Schrijf je in voor de nieuwsbrief (als je iets verder naar beneden scrolt kan je hier een goed voorbeeld van zien 😉)