Hoger in google komen? Hier vind je de 10 beste tips voor je website!
Gepubliceerd door Qobalt op
Je vindt waarschijnlijk dat je die eerste plek op een bepaalde zoekterm verdiend hebt met je website, maar op dit moment pronkt je concurrentie op die plek. Gelukkig kun je daar een aantal dingen aan doen. In dit nieuwtje zal ik je precies vertellen wat je kan doen om hoger in google, of in andere zoekmachines, te komen.
1. Geen landingspagina’s betekent geen bezoekerstoename
Mijn eerste, en misschien ook wel belangrijkste, tip is om landingspagina’s te maken op je website. Vervolgens optimaliseer je deze pagina’s op een bepaalde zoekterm. Bij het maken van deze landingspagina’s moet je goed letten op: sterke content, een duidelijke ‘call to action’ (bijvoorbeeld een product kopen of contact opnemen) en verschillende links plaatsen naar relevante informatie of producten. Zorg ervoor dat je de beste pagina maakt over dit onderwerp om hoger in google terecht te komen!
Neem als voorbeeld deze pagina. Ik had eventueel ook een korte pagina kunnen schrijven met 4 of 5 tips om je website hoger te plaatsen in Google of andere zoekmachines, maar dan zou ik verliezen tegenover websites met meerdere tips. Vandaar ook dat ik deze pagina heb uitgebreid met veel nuttige tips. Het resultaat is dan ook dat ik op de term ‘hoger in Google’ ook daadwerkelijk hoger in Google kom te staan.
Weet je niet precies wat of waar je over moet schrijven? Zorg dat je altijd begint met een zoekwoordenonderzoek begint. Hier vind je een goede uitleg voor hoe je een zoekwoordenonderzoek opzet. Zorg er hierbij voor dat je ongeveer 50 tot 100 zoekwoorden bij elkaar hebt, zodat je de komende periode actief aan de slag kunt gaan. Daarbij is het wel belangrijk dat je je niet alleen op kleine en korte zoekwoorden richt (met vaak erg veel concurrentie), maar juist op de zogenaamde longtail-zoekwoorden.
6 manieren om aan goede zoekwoorden te komen:
- Vraag eens rond aan familie, vrienden of collega’s welke woorden zij zouden gebruiken om jouw product of dienst te beschrijven.
- Gebruik de zoekwoordenplanner van Google. De is alleen te gebruiken in samenwerking met Google Ads.
- Probeer het zoekwoord ook eens uit op AnswerThePublic. Vul hier bijvoorbeeld ‘camping’ in en je krijgt verschillende longtail-zoekwoorden terug, gegroepeerd in ‘hoe’, ‘wie’, ‘wat’, ‘waar’ etc. Voorbeelden van longtail-zoekwoorden die je terugkrijgt zijn ‘Waar camping boeken’, of ‘wanneer camping open’.
- Gebruik Google zelf om aan nieuwe zoekwoorden te komen. Zoek eerst op een belangrijk zoekwoord dat je zelf al hebt gevonden, scroll vervolgens helemaal naar beneden en klik op één van de suggesties die google geeft als ‘gerelateerd’. Scroll weer helemaal naar beneden en je krijgt nog meer zoektermen te zien. Let hierbij wel op dat je dit doet in een incognito venster, aangezien google anders suggesties geeft voor woorden waar u vaker op zoekt.
- Neem eens een kijkje in de Google Search Console. Hier kun je precies zien op welke zoekwoorden je website al te vinden is!
2. Focus vooral op longtail-zoekwoorden
Zoals ik in het vorige hoofdstuk ook al lichtjes heb door laten schemeren, is het belangrijk dat je je vooral focust op longtail-zoekwoorden. Bij een zoekterm denk je waarschijnlijk al snel aan één woord, maar vaak werkt het een stuk beter als je zoektermen gebruikt die bestaan uit meerdere woorden. Deze zoektermen worden ook wel longtail-zoekwoorden genoemd. Voor deze woorden is er vaak ook minder zoekvolume (dit betekent dat er minder op gezocht wordt), maar er is ook minder concurrentie voor deze woorden. Hierdoor kost het minder moeite om hoger te komen in zoekmachines, en je krijgt ook nog eens relatief meer conversies (bijvoorbeeld aanvragen voor offertes, bestellingen, meer bezoekers in de showroom etc.).
Voorbeeld: Je verkoopt vintage Donald Duck stripboeken. Dan zou je kunnen optimaliseren voor de term ‘stripboeken kopen’ of ‘Donald Duck kopen’, maar het zal je op deze manier nooit lukken om op nummer 1 te komen, omdat je niet relevant genoeg bent. Ook ‘Vintage stripboeken’ is een te brede zoekterm met erg veel concurrentie. Wat je in dit geval beter kunt doen is optimaliseren voor ‘vintage Donald Duck stripboeken’ of ‘vintage Donald Duck stripboeken kopen’, dan krijg je wel de juiste bezoekers op je website, die ook interesse hebben in de zoekterm en graag een afspraak willen maken of een bestelling willen plaatsen.
3. Relevantie is Koning
Het is natuurlijk logisch dat iedereen graag op nummer 1 wil staan op Google, maar de kern zit hem eigenlijk in relevantie. Is de informatie die je aanbiedt op je website wel relevant voor de bezoeker? Google analyseert het gedrag van de bezoekers erg nauwkeurig. Als een bezoeker bijvoorbeeld snel afhaakt na het bezoeken van je landingspagina, dan weet Google dat de content minder relevant is voor de bezoeker. Het resultaat hiervan is, is dat je langzaam steeds lager in google geplaatst zal worden. Daarom is het dus ook erg belangrijk dat je je focust op relevante zoekwoorden.
4. Zorg voor een magnetische meta-titel en omschrijving om je bezoekers te verleiden
Voor deze tip moet je eigenlijk in de huid kruipen van een journalist. Journalisten weten als geen ander dat een prikkelende titel van levensbelang is. Met een saaie kop zal de lezer direct afhaken, zonder ook maar één alinea te hebben gelezen. Hoe vaak klik jij op deze ‘prikkelende koppen’ van artikelen?
Als het gaat om de kunst van het verleiden, dan is vooral de meta-titel en meta-omschrijving erg belangrijk. Deze titel en omschrijving is namelijk in Google te lezen en zal doorslaggevend zijn of een bezoeker doorklikt naar je site of niet. Jij hebt geklikt op dit artikel, omdat je waarschijnlijk benieuwd bent naar tips voor je website.
Nu vraag je je waarschijnlijk ook af: ‘Maar hoe verleid ik die bezoekers dan?’. Gebruik woorden die opvallen, beschouw je titel en omschrijving als een advertentie, gebruik cijfers, stel een vraag, zet aan tot actie, stel een bezoeker gerust of gebruik humor.
Om nog weer even een paar voorbeelden te noemen:
- T-shirt kopen? Vandaag besteld, morgen in huis!
- T-shirt kopen: neem gerust even een kijkje in een van onze winkels
- T-shirt kopen: Nu T-shirts in de aanbieding vanaf 15 euro
- T-shirt kopen? 2.000 mensen gingen je al voor
5. Kopieer geen content van andere websites
Het lijkt eigenlijk te mooi om waar te zijn, om content van andere websites te kopiëren en zo hoger in google te komen, en dat is het ook. Dan is er namelijk sprake van ‘duplicated content’. Google kan namelijk zo achterhalen waar deze content vandaan komt. Als een concurrent teksten van je website kopieert is dat erg vervelend, maar uiteindelijk zal hij hier de dupe van zijn. Zijn landingspagina zal niet worden getoond in Google, omdat Google filtert op duplicated content.
Wil je informatie uit een ander artikel hergebruiken? Dat is vaak geen enkel probleem. Dit wordt ook wel ‘boilerplate content’ genoemd. Zorg er alleen hierbij wel voor dat de content meer dan 51% uniek moet zijn. Als minder dan de helft van de content uniek is, dan ziet Google je landingspagina als dubbele content. Wil je testen of de content die je gebruikt uniek is? Neem dan even een kijkje op Plagiarismdetector.net.
6. Responsive thema
Ook is de techniek van de website erg belangrijk. Waarschijnlijk gebruik je, of ben je al bekend met WordPress als CMS-systeem. Is dit nog niet het geval? Neem dan hier even contact met ons op, om de verschillende mogelijkheden te bespreken.
Ben je benieuwd of je website technisch geoptimaliseerd is? Gebruik dan GTmetrix.com, Tools.pingdom.com of de Mobile Friendly Test van Google om je website te controleren op allerlei verschillende factoren. Mijn advies is dat een pagina uiterlijk binnen 3 tot 4 seconden geladen moet zijn en dat een pagina niet zwaarder is dan 1 tot 1,5 MB. Is dit niet het geval, en laad een pagina langzamer of is deze zwaarder? Overweeg dan om verschillende optimalisaties door te voeren op je website. Vaak is het verkleinen of verwijderen van afbeeldingen al voldoende, maar om echt zeker te zijn van je zaak, geven GTmetrix.com en Tools.pingdom.com duidelijke adviezen voor een betere score. Zijn deze adviezen allemaal iets te technisch voor je? Of heb je niet genoeg kennis om deze adviezen toe te passen? Ook daar kunnen we je bij helpen, en neem dan hier even contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.
7. Yoast SEO-plugin
Het mooie van WordPress is dat het volledig uit te breiden is met verschillende plugins. Deze plugins voegen dan weer extra functionaliteit toe aan het bestaande CMS-systeem. Een gemiddelde WordPress website heeft ongeveer 10 plugins aan staan. Maar let op! Hoe meer plugins je aan hebt staan, hoe langzamer je website kan worden. En aangezien de snelheid van je website ook een grote rol speelt voor in SEO is het dus belangrijk dat je plugins die je niet gebruikt uit zet.
Een van de bekendste WordPress-plugins is waarschijnlijk wel Yoast SEO. Met behulp van deze plugin kan je heel eenvoudig de meta-titel en meta-omschrijving van pagina’s aanpassen en verbeteren. Daarnaast kan je met deze plugin ook heel eenvoudig sitemaps genereren en pagina’s uitbreiden met informatie voor sociale media, door de zogenaamde og-tags toe te voegen. Ik vind dit zelf de belangrijkste plugin voor een WordPress website, omdat deze plugin je erg goed helpt bij het opzetten van goede landingspagina’s.
8. Zet die caching maar aan!
De snelheid van je website is alles. En om je website nog sneller te maken kun je caching gebruiken, en voor WordPress zijn hier veel handige plugins voor. Caching bespaart een hoop rekenwerk door het resultaat van een berekening ergens, tijdelijk, voor je op te slaan. Wanneer het dan later weer nodig is, is het makkelijk te bereiken en scheelt het veel tijd. Als voorbeeld gebruik ik graag het aantal koffiekopjes in mijn keukenkast. Als iemand mij vraagt hoeveel kopjes er in het keukenkastje staan, dan zou ik eerst naar het kastje moeten lopen en vervolgens alle kopjes tellen. Vraagt iemand anders mij vervolgens een uur later nogmaals naar het aantal kopjes, dan weet ik het antwoord niet meer en moet ik weer gaan tellen. Dat is dubbel werk en zou je simpelweg kunnen voorkomen door het antwoord ergens op te schrijven. Caching voorkomt dit terugkerende en onnodige rekenwerk en zorgt daarmee voor een hoop tijdwinst. Een plugin die ik graag gebruik voor de caching van WordPress websites is W3 Total Cache. Dit is een gratis plugin met heel veel mogelijkheden, en veel verschillende slimme manieren om caching toe te passen voor je website.
Nog niet genoeg van al deze SEO-tools? Hier zijn nog 5 gratis SEO-tools die je ook nog kunt gebruiken!
- Vul je zoekwoord eens in op Ubersuggest. Hier zie je niet alleen het zoekvolume, maar ook alle concurrentie voor dit zoekwoord. Neil patel zal je ook vertellen hoeveel kans er is dat je met dit zoekwoord in de top 20 van Google terecht zal komen. Dit is natuurlijk een schatting, maar vaak klopt dit wel. Ook zal je gerelateerde zoekwoorden te zien krijgen, zodat je je zoekwoordenonderzoek wat makkelijker kunt uitbreiden.
- Wil je je website snel controleren? Vul de URL van je website in op SiteChecker, pak ondertussen even een kopje koffie, en je krijgt genoeg verbeterpunten om mee aan de slag te gaan.
- Nog niet helemaal zeker of je website snel genoeg is? Probeer dan ook de PageSpeed insights tool van Google om nog een uitgebreidere feedback te krijgen van je website.
- Een handige Chrome-extensie om te gebruiken is ‘Keywords Everywhere’. Deze zal je browser uitbreiden met relevante zoektermen, en zelfs zoekvolumes en de verwachte kosten per klik. Deze extensie is ook beschikbaar voor Firefox.
- 404 pagina’s of niet werkende pagina’s kunnen er mogelijk voor zorgen dat veel bezoekers ‘bouncen’. Dit wil zeggen dat ze direct weer je website verlaten. ‘Screaming Frog’ is een tool die je daarbij kunt helpen. Deze gratis tool zal je website scannen op dode links.
9. Begin met linkbuilding
Natuurlijk is goede content heel belangrijk voor SEO, maar het is ook erg handig om links te krijgen van websites met autoriteit. Check voor je begint even je domeinautoriteit en pagina-autoriteit. Dit kan je doen met deze gratis tool. De domeinautoriteit is gebaseerd op een score van 0 tot 100, en geeft een goede indicatie van hoe belangrijk en relevant je domein is. Hoe hoger de score, hoe belangrijker en relevanter je domein is. Een website heeft dus maar één score voor het hele domein en meerdere verschillende scores voor de pagina’s op je website. Vergelijk de score van je website eens met die van de concurrentie. Is je score lager? Dan is het een goed idee om met linkbuilding te beginnen.
Kies interessante websites om te gebruiken voor linkbuilding. Denk hierbij goed na over welke bedrijven je content misschien interessant vinden. Vervolgens kun je de content delen met deze bedrijven, door deze partij bijvoorbeeld te benaderen.
De eenvoudigste manier om te beginnen met linkbuilding is door sociale media te gebruiken. Deel bijvoorbeeld de landingspagina’s van je website via Facebook, Twitter, LinkedIn of Google+ om bezoekers te bereiken.
Linkbuilding? Zo moet het niet!
- Op andere websites links kopen.
- Met onbetrouwbare of spam- websites links uitwisselen. Zorg er altijd voor dat je eerst de domeinautoriteit controleert voordat je dit overweegt.
- Eenmalig actief werken aan linkbuilding en er vervolgens mee stoppen. Het is beter om iedere maand een aantal links erbij te krijgen, dan ineens honderd nieuwe links te ontvangen. Dit zal Google ook direct verdacht vinden aangezien het geen natuurlijk patroon is.
- Uitgaande links niet plaatsen. Uitgaande links zijn óók erg belangrijk als het gaat om linkbuilden. Probeer hierbij vooral naar kwalitatief hoogstaande websites te linken zoals wetenschappelijke artikelen of nieuws websites.
- Mailen naar Startpagina’s om een link te plaatsen naar je website of landingspagina. Veel startpagina’s vallen onder de spamwebsites genoemd in punt 1 van deze lijst. Je kunt beter zoeken naar andere plekken om een link te krijgen.
10. De technische kant van SEO
Zoals ik eerder ook al eventjes benoemd heb is de technische SEO ook heel erg belangrijk voor een goede SEO. Misschien is er niets mis met de content op je website, maar is je website technisch niet helemaal goed geoptimaliseerd. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je canonicals niet goed ingesteld staan en naar verkeerde pagina’s verwijzen. Of dat er in de robots.txt ‘disallow all’ staat, of misschien worden de afbeeldingen wel geblokkeerd in de .htacces. En als je een webshop met veel categorieën hebt, dan is het van essentieel belang om de ‘rel=next’ en de ‘rel=previous’ goed neer te zetten. Daarnaast is het ook belangrijk dat de juiste microdata wordt gebruikt (Schema.org).
Kan je geen chocolade maken van de alinea hierboven? Dan is het misschien verstandig om eens naar je website te laten kijken door een expert. Ik kan je hier uiteraard mee helpen. Neem hiervoor gerust even contact met me op.